Diskografi

12391183_531926340315318_6452998373864304142_n


Köp skivorna här:
www.naxosdirect.se
www.cdon.se
Eller maila namn och adress till kristine@kristinewest.se för att få ett ex!

Båda skivorna distribueras via skivbolaget Daphne; www.daphne.se


J.S. Bach - Flute Sonatas


Kristine West – Recorder : NOW ON SPOTIFY

Lyssna här: https://open.spotify.com/album/6N3RyH1zz0YbTHmT3drzDu


Release : J.S. Bach – Flute Sonatas


Recensioner av J.S. Bach – Flute Sonatas


Musikrevyn i Sveriges Radio P2, 14 maj 2017:

4/5 radioapparater.

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2471

Utdrag ur programmet:

”Kristine West spelade Bach’s C-dursonat redan på sin debut-CD som släpptes förra året, och som fick ett mycket gott betyg i det här programmet. På debutskivan lät West Bach få sällskap av musik av Vivaldi och van Eyck, och därtill lade hon till några fräscha inslag av minimalism och folkmusik. Men den här gången så är det Bach allena som gäller för Kristine West och medmusikanter.”

”West skriver i texthäftet själv och berättar om ensemblens ambition, att spela musiken så att tolkningarna fullt ut ska reflektera det skede av livet som ensemblen befinner sig i just nu. Det här är alltså inte någon form av slutgiltig tolkning av dessa stycken – interpretation förändras ständigt.”

”Jag tycker hon spelar väldigt fint, måste jag säga. Jag sympatiserar väldigt mycket med det som står i texten, att det är musik som man kommer tillbaka till senare i livet. Att gå tillbaka och ändra saker jag gjorde för tio år sedan vore orättvist mot mig själv, så jag sympatiserar väldigt mycket med det hon skrev – att man inte ska ta tolkningen för allvarligt, helt enkelt”

”..vi har en tendens att försöka göra saker färdigt, för evigheten på något sätt..”

”Det finns ett sammusicerande som står i centrum. En slutgiltig tolkning kan ju ofta bygga på att en person är dominerande i en grupp – här kanske det skulle vara den tydliga solisten som sätter sin tolkning och så följer de andra musikerna med. Det här är ett sorts credo som handlar om sammusicerandet – att låta det bli vad som händer nu när vi gör det här tillsammans. Det tycker jag att de (musikerna) förmedlar, det är inte bara ord utan jag kan uppleva detta när de spelar tillsammans. … Detta är ett autentiskt förhållningssätt – låt det som händer hända”

”Den (debutskivan) slog knockout på mig, alldeles överraskande, så jag var med och satte 5 radioapparater på den då, och jag beundrar de här tre musikerna och har väldigt stor respekt för dem – särskilt då Kristine West själv som är en sådan musiker som jag blir helt lugn när jag andas med musiken. Det är inte alla musiker som får mig att göra det, och i synnerhet inte blåsare där man ibland kan sitta lite nervös och undra ”när ska de hinna andas nu då, i Bach’s alla sextondelsfigurationer” . Men jämfört med en sådan blandad öppningsskiva så höjer man insatserna rejält när man då ger sig på den här stapelvaran i repertoaren, även om jag för egen del inte tror ett skvatt på att det är Johann Sebastians egna kompositioner, förutom de två sista – A-dur och h-mollsonaten här. Det andas mycket mer av hans söner – möjligtvis har pappa varit med och hjälpt till att fixa till kontrapunkten här och där. Men det spelar kanske inte så jättestor roll.”      
….
” Någonting extra tycker jag att de gör … i den allra finaste sonaten, h-mollsonaten som ju är verkligen äkta Bach, där det som på en traversflöjt eller på en modern tvärflöjt ibland kan bli lite allmänt sådär fluffigt, framstår här som lite kaxigare och det blir en lite bestämdare karaktär..”


 UK Recorder Magazine – Recension av Chris Orton

Review

KWESTreviewBACHCD


Recensioner av ”Recorder”


Ur ‘Klassik Heute’

http://www.klassik-heute.com/4daction/www_medien_einzeln?id=22227

Die skandinavische Blockflötenszene ist jung, dynamisch und spielt mittlerweile weltweit in der höchsten Liga. Mit ihrem Debütalbum präsentiert sich die sympathische Schwedin Kristine West aus dem Stand heraus als eine der interessantesten und beeindruckendsten Persönlichkeiten der jüngeren Generation.

Ihr Spiel fesselt durch technische Brillanz ebenso wie durch eine erfreulich natürliche Souveränität in der musikalischen Gestaltung und Präsentation. Keine Schnörkel, kein Ego-Trip – einfach nur richtig gutes Musizieren. Ein wunderbarer Kontrapunkt inmitten einer Alte-Musik-Szene, die immer mehr auf ein olympisches „schneller – höher – weiter“ zu setzen scheint. Für ihren CD-Erstling hat Kristine West sich ein stimmungsvolles und seiner Bandbreite vielfältiges Programm ausgesucht, das in jeder Hinsicht überzeugt.

Bereits das Eröffnungsstück trägt eine ganz persönliche Note: Eine Schäferweise aus der schwedischen Volksmusik, in der sich die Weite des Landes und auch ein wenig die Einsamkeit langer Sommernächte ahnen lässt. Noch zwei weitere Male greift Kristine auf Stücke aus der Folklore zurück, sowie mit Francesco Barsantis „Collection of Old Scots Tunes“ auf die herrliche barocke Version alter schottischer Weisen. Hier wechselt dann ihr Cembalist, der fabelhafte Marcus Mohlin, sogar zur Geige. Es ist ein pures Vergnügen, den beiden dabei zu lauschen. Es lohnt sich, einmal auf YouTube danach Ausschau zu halten. Dort haben die beiden einen Konzertmitschnitt dieser zu Herzen gehenden, zutiefst berührenden Musik eingestellt.

Ein Klassiker des Blockflötenrepertoires, Antonio Vivaldis c-Moll-Konzert, darf in einem Debütprogramm fast nicht fehlen. Musikalisch ist es ohne Zweifel das anspruchsvollste (und meines Erachtens auch schönste) der originalen Blockflötenkonzerte des venezianischen Meisters, und Kristine Wests Einspielung gehört mit zu den besten, die gegenwärtig auf dem Markt erhältlich sind. Besonders gelungen ist hier die natürliche Balance zwischen Soloinstrument und den Streichern. Die teils wahnwitzig virtuosen Passagen des ersten und dritten Satzes artikuliert Kristine West nicht (wie in den meisten Aufnahmen zu hören) in einem auf äußeren Glanz getrimmten Staccato, sondern teils gebunden, so wie es auch ein Streicher getan hätte (und Vivaldi war schließlich Geiger!). Ihr gelingt dadurch eine in dieser Form selten zu hörende flächige Wirkung der Solopassagen.

Mit einem weiteren viel gespielten Stück des Barockrepertoires, Johann Sebastian Bachs Solopartita für Flöte BWV 1013, bin ich nicht ganz so glücklich. Kristine West spielt das Werk in seiner originalen Tonart a-Moll auf einer Voice-Flöte (deren tiefster Ton mit dem der Traversflöte, für die das Werk ursprünglich geschrieben ist, übereinstimmt). Klanglich rund und voll, erscheint mir ihre Lesart jedoch zu sehr melodisch gedacht, obschon Bachs Schreibart wie auch in seinen anderen Solowerken, deutlich harmonisch fundiert ist, d.h. die Musik verweist mit ihren häufigen Dreiklangsbrechungen und großen Sprüngen auf sog. „verdeckte Zweistimmigkeit“, also eine klar vor allem harmonisch gedachte Struktur. Des weiteren meidet Kristine West einige Spitzentöne der Originalfassung und manche Atemzeichen überzeugen musikalisch nicht gänzlich. Die Sarabande gelingt ihr klangschön und in ruhigem Fluss. Die beschließende Bourrée hätte als Tanzsatz einen etwas stabileren Puls erfordert.

Der Fluyten Lust-hof des blinden niederländischen Carilloneurs und Blockflötisten Jacob van Eyck zählt zu den umfangreichsten Solowerken des Repertoires. Kristine Wests Version des „Psalm 9“ atmet hier selbst in den bewegtesten Passagen noch eine große Ruhe und Weite.

Noch einmal erklingt Bach (diesmal allerdings unter eher zweifelhafter Urheberschaft) mit der C-Dur-Sonate auf der Sopranblockflöte. Klanglich für die Sopranflöte zwar erstaunlich rund, hätte mir hier eine transponierte Version evtl. für eine Altblockflöte besser gefallen.

Mit der Music of the Winds des 1945 geborenen japanischen Komponisten Somei Satoh ist schließlich auch die musikalische Gegenwart vertreten. Und auch hier stellt Kristine West ihre Meisterschaft unter Beweis. In gewisser Weise korresponiert dieses Werk mit der die CD eröffnenden schwedischen Volksweise, ein wunderbarer Ruhepol, in der Kristine mit schönen dynamischen Schattierungen und einer breiten Klangfarbenpalette zu überzeugen weiß. Zum „irdischen“ Abschluß ihres Programms hat sie ein Schlaflied für einen Kolibri ausgesucht, eine äußerst virtuose und brillante „Tour de force“ für das Instrument, eine Art moderner „Hummelflug“ für die Blockflöte.

Allen Freunden des Instruments sei dieses herrliche Debüt-Album wärmstens empfohlen. Kristine West – und das scheint mir sicher – wird noch viel von sich hören lassen. Schon jetzt zählt sie zu den herausragenden Talenten der gegenwärtigen Blockflötenszene.

Markus Zahnhausen


Sveriges Radio P2

”Veckans andra toppnotering”, 4 radioapparater i CD-revyn i P2 8 maj 2016:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2471&artikel=6425505

Hela programmet kan höras här:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/718408?programid=2471

Uttalanden ur programmet:

”Styckena avlöser varandra i ett varierat flöde. Folkmusik blandas med Bach, van Eyck och Vivaldi samt nyare tongångar. Den röda tråden på albumet är Kristine West själv, och hennes många blockflöjter.”

”Man får konstatera att det finns fler blockflöjtister i Sverige än Dan Laurin.”

”Vad jag tycker mig höra hos Kristine West är att det finns en omsorg om att föra med sig en tradition från äldre generationers blockflöjtister … där inget notvärde eller fras är för liten för att ägna den oerhört stor omsorg. Något som lätt skulle kunna bli lite pedantiskt om det inte vore för kombinationen med långa, sångbara bågar i musiken. En kombination hon tar vara på – alldeles oerhört förnämligt.”

”Skivan är glädjande överraskande och hon spelar på hela 8 olika pipor i olika konstellationer. Det finns lite folkligt och lite nyskrivet, bland annat finns det ett väldigt suggestivt stycke av en för mig okänd person som heter Somei Satoh; ‘Music of the Winds’ som jag fäste mig speciellt vid.”

”Kristine West är en mångsidig musiker. Hon är född i Hälsingland, tycks ha ett stort hjärta i folkmusiken vilket också märks på skivan.”

”…jag har lagt märke till närheten till folkmusiken – det musikantiska. Det ligger väl nära med ett sådant instrument som har släktskap med olika typer av pipor … Det (instrumentet) ger intonationsmöjligheter – och hon tar verkligen vara på det.”

”Hon är en förnämlig blockflöjtst. De musiker hon har med sig är sådana som hon arbetar med, ett gäng musikantkamrater som har samlats – den andan kan man känna. Det är samspelt, det är lustfyllt, det är vilja att göra musik. Det är något som verkligen går igenom i dehär styckena.”

”En debutskiva från någon som verkligen kan komma väldigt långt.”

”Fint urval, väldigt fint musicerande.”

”Konstigt nog så fungerar dethär splittrade programmet som helhet. Jag glömmer bort att det är en massa blockflöjter jag lyssnar på, jag glömmer bort att det är Kristine West jag lyssnar på. Hon för mig med väldigt trygg och säker hand rakt in i musikens centrum. Här är det 5 radioapparater och bara ett stort grattis till alla inblandade”


Ur klassisk förmiddag 16 maj i P2:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2480&artikel=6433671

”…luften får en annan form, mjukare, mer böjbar.
Kristine West är en prisbelönt, ung blockflöjtist med rötter i folkmusiken – som hyllas för sin ton.
Vi ska låta henne fylla en stund av denna förmiddag med sitt vackra spel, i Johann Sebastian Bach’s soloflöjtsvit i a moll.

Det behövs egentligen inte mer än en ensam flöjt. … Soloflöjtsonaten i a moll dröjer sig kvar i klangen. Eftertänksamt, men har samtidigt en tydlig riktning. Går vidare, vill framåt. Eftertanke och framåtsträvan.”


Hifi & Musik – maj 2016

5 av 5 stjärnor, + för bättre ljud än normalt

”Kristine West har nedkommit med en cd fylld med tio verk där blockflöjten står i centrum. En del är för ensam blockflöjt, andra är tillsammans med stråkmusiker – vilket skänker denna välklingande skiva nödvändig variation, liksom det faktum att barockmusik här får samsas med nyskrivna stycken, samt att klassiska tonsättare jämförs med folkmusik.
Blandningen är suverän och visar att all musik av hög konstnärlig resning går bra ihop – från Jacob van Eyck till Markus Zahnhausens (född 1965) och själv blockflöjtsspelare) Vaggvisa för en kolibri. En herdelåt från Mockfjärd och Pekkos Pers Brudmarsch representerar folkmusiken, liksom Francesco Barsantis (1690-1775) arrangemang av tre skotska folklåtar. Bach och Vivaldi kompletterar bilden.
Kristine West spelar dessa verk på åtta olika flöjter, var och en med sin speciella karaktär.”


Uppsala Nya Tidning
http://www.unt.se/kultur-noje/skivor/kristine-west-kan-sin-flojt-4202769.aspx

”Albumrecension: Björn G Stenberg njuter fullt ut av ett bångstyrigt instrument.

Med ett fortfarande tydligt minne av tragglande med blockflöjten i en svunnen barndom blir jag alltid lika imponerad när jag lyssnar till de riktiga virtuoserna, som Kristine West. Låt vara att hon har en hel arsenal av flöjter på nya albumet ”Recorder”, från Älvborgapipa över en Van Eyck till en Rottenburgh. Inte för att jag hör skillnaden, men musiken är fantastiskt fint framförd med en bra ensemble i ryggen. Blandningen av folklåtar som ”Pekkos Pers brudmarsch” tillsammans med J S Bachs sonater och partitor samt ”Toccata” av Marcus Zahnhausen bildar en fin helhet.”


Skivtips i Svenska Dagbladet
http://www.svd.se/sofia-lilly-jonsson-tipsar-om-musik#sida-2

”Kristine Wests debut kan locka fler än de vanliga hardcorefansen av blockflöjt, inte minst för den fräcka lanseringen.”


Artikel i tidningen Hela Hälsingland, 17 maj 2016:

http://www.helahalsingland.se/kultur/musik/idel-lovord-for-kristine-wests-debutsoloskiva-pa-blockflojt